Är demokratin död?

Jag är inte alltid så jätteinsatt i nyheter, det går i perioder! Även om det intresserar mig väldigt mycket orkar jag inte alltid leva i den verkliga världen, utan flyr mycket hellre till mina böcker med fantasivärldar! (Vilka kan vara nog så skrämmande!)
Men i dag när jag kikade in på Unni Drougges blogg blev jag varse något jag inte kunde låta bli att läsa in mig lite på, nämligen det är med Telekompaketet som det röstas för i EU-parlamentet.
I grund och botten går det ut på att Internettrafiken skall vara reglerbar för leverantörerna och om en person misstänks för att fildela tre gånger har man alltså rätt att strypa Internetåtkomsten helt för den personen.
Alltså, har man oskyddat trådlöst bredband som grannen nallar av för att ladda ner tre filmer, kan du bli av med din Internetuppkoppling. Och värst av allt: utan rättslig prövning!
Förslaget innefattar även att neka åtkomst till vissa sidor och reglera vad som skall visas på Internet, tanken är att göra det omöjligt (eller minska möjligheterna radikalt) att besöka fildelningssidor.
För mig, personligen, luktar det diktatur-skitsnack långa vägar! Är det inte sådant här vi rasat mot Kinas diktator för? Att det strider mot yttrandefriheten och rätten att styra sitt eget liv? Står det inte i grundlagen att censur är förbjudet? Va?!
Först IPRED (som även det stammar från ett EU-direktiv) och nu det här! Och hur var det med försvarsmaktens rätt att avlyssna telefoner och Internettrafik mellan Sverige och annat land?
Vart är vi på väg med samhället och de grundstenar vi byggt upp det på? Skall vi styras så till den mildagrad att vi tillslut blir små robbotar som lyder Farbror Statens minsta vink, ska vi leva som man gjorde i Ryssland under Sovjet, där man inte ens kunde vara säker mellan hemmets "trygga" väggar från avlyssning och spionage?
För varje ny demokratiskt inskränkande lag vi godkänner utan kamp, kommer vi ett steg längre från demokratin och två steg närmare diktatur!
Makthavarna tar relativt små steg i taget för att det inte ska märkas så mycket, varje nytt steg de tar, för att slutligen ha full kontroll!
DN har skrivit väldigt mycket om de här ämnena och vill du läsa lite mer faktagrundande och korrekta texter om detta kan du klicka [Här].

Kommentarer
Postat av: Linda

Tur att de inte röstade igenom det! Helt sjukt och skrämmande förslag!

Men mig är det bra. Hur har du det själv?

Jag är ledig måndag och tisdag, vill/kan du gå till Halvars då om det är fint väder?

Kramar

2009-04-24 @ 11:21:16
URL: http://lindawill.blogg.se/
Postat av: Anna

Det finns verkligen sjukt många fler saker som kan nämnas... tänk bara på antalet övervakningskameror. Har du läst 1984 för den delen? Helt klart samma tema, du kan få låna den gratis av mig för att jag är så snäll och bra och sådär du vet. Bara att skicka ett sms så tar jag med den tillsammans med wacomen när jag kommer. (som jag förövrigt har skrivit upp att du lånat i ett superviktigt svinhemligt dokument)

2009-04-26 @ 23:40:19
Postat av: Fiia

Jaa, fast nu var det ju just det här jag ville ta upp, förstår du! ;-P

Nej det har jag inte, och jag lånar den gärna, får väl skicka det där smset då!

HAHAHA! Jaa, som att det någonsin har hjälpt dig få tillbaka något tidigare! ;-)

2009-04-27 @ 09:25:58
URL: http://feucht.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0