Skojigheter

Jag kikade runt lite här på morgonen och hittade något mycket roligt och intressant som jag tänkte dela med mig av: bloggen Snyggast design skrev nämligen om en sida med helt otroliga teckensnitt, hur många som helst, som man kan ladda ner och leka med om man vill. Givetvis letade jag upp ett antal som jag bara var tvungen att ha och kikade igenom så många sidor jag orkade med olika teckensnitt. Jag menar, finns det något skojigare än att skriva med roliga teckensnitt? Dessutom kan man göra fina rubriker till bloggen om man så skulle vilja! Sidan med alla dessa skojigheter finns [Här] Enda jag kan tycka är tråkigt är att det är ytterst få teckensnitt som har Å, Ä och Ö med, vilket reducerar möjligheten att använda dem ganska kraftigt.

Hur man går till väga för att installera ett nytt teckensnitt är ganska enkelt. Börja med att välja teckensnitt, finns en liten ikon brevid där det står "Download PC/Mac", där du skall trycka. Spara på skrivbordet, är enklast att hitta. Högerklicka på ikonen med den komprimerade mappen och välj Extrahera alla... välj sedan Extrahera när det kommer upp en liten (stor) ruta. Du får sedan upp en ruta med den extraherade filen, intill finns en liten ikon där det står TT, högerklicka på den och kopiera.
Gå sedan in i kontrollpanelen, vidare till Teckensnitt och klistra in teckensnittet. Sedan skall det finnas färdigt för användning i det ordbehandlingsprogram du väljer att använda.
För er smartskallar som tycker att jag förklarar onödigt tydligt så kan jag tala om att det finns vi okunniga som inte vet var man hittar till exempel extrahera eller vet vad man skall trycka på när någon säger "packa upp", så därför förklarar jag så tydligt som jag själv skulle vilja ha saken förklarad för mig ;-P Muhahahhaa..













Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0