20. Husmusen

Den första bloggen på listan att recensera är en genuin inredningsblogg: Husmusen. Bloggen skrivs av Frida Berglund. Ett fyndigt namn på en inredningsblogg då det är ganska gulligt samtidigt som det passar bra ihop med innehållet. Bloggen handlar genomgående om inredning och design. Olika mässor, nyheter och inredningsmode. Kända designer (ruggigt dyra) får mest utrymme bland de namn som nämns. Tips är blandat med inspirerande bilder och berättelser om olika inredningsevents. Hon använder spårket korrekt och det är få stav/slarvfel, vilket gör bloggen lätt att läsa. Inläggen är oftast korta och handlar om en specifik sak, flera olika prylar blir uppdelade i varsina inlägg.
Designen på bloggen är snygg och enkel. Den gör det lätt att hitta det man är intresserad av att läsa om, då det finns många olika kategorier att välja bland. Fotografierna är professionella och snygga, skapar ett sug efter det hon visar. En liten miss är att det mesta som står i bloggen är länkat till olika sidor, vilket förvisso är bra, men det blir förmycket understrukna länkar som gör texten lite svårläst och en smula rörig. Kanske ett tips istället vore att skriva alla länkar sist i varje inlägg och ta bort dem helt från huvudtexten. 
Vad jag kan sakna när jag läser Husmusens blogg är något om vem hon själv är som person. Inte ens under kategorin personligt finns det mer än ett inlägg som talar om lite om personen bakom bloggen. Faktan som finns bakom "Om Frida" är stel och är mest inriktad på hur hon gått till väga och varför hon valt just inredning och design. Förvisso skriver hon i sitt mest personliga inlägg från 2006 att hon inte vill skriva om privata ändamål.
Varför är det då så viktigt, för mig, med lite mer personlig information? -Jo, jag tycker att det är en viktig del i hur man bedömmer innehållet. Ingen är helt opartisk i sina redogörelser över saker och ting och därför vill jag skaffa mig en någorlunda sanningsenlig bild av personen bakom orden. Vad har hon som skriver om den senaste inredningsmässan i Stockholm för intressen, utöver inredning, vad har hon för drömmar i livet, hur prioriterar hon i kärva situationer, vad har hon för tankar och idéer om livet? Det är sådana saker som är roliga att få svar på och därefter tolka in i det hon skriver, det hon vill framhäva och visa med sina inlägg. För är det inte det som är det fina med en blogg? Man är fri från alla förutbestämda ramar och kan blanda både allmännyttigt och personligt! Istället för att (det här kommer att låta dumt, men jag vill bara försöka förklara så gott jag förmår så det blir enkelt att förstå) "göra sin egen tidning i blogg-form som bara handlar om ett specifikt ämne, är fast innanför en stel ram av objektiv opersonlighet". Om det nu går att förstå någorlunda hur jag menar av det där!
Annars tycker jag att det var en väldigt målmedveten, välskriven blogg där författarinnan lagt ner sin hela själ i arbetet med att göra en bra (för att inte tala om framgångsrik) inredningsblogg. En av de allra första (och den största) i Sverige. Vann 2008 Aftonbladets bloggpris för bästa livsstilsblogg. Och absolut en värdig deltagare i Topp 20-listan! Är man intresserad av inredning, eller vill ha inspiration till det egna hemmet, kan jag verkligen rekommendera att man gör ett besök hos Husmusen, även om man vill få inspiration till fotografering, olika ljus och vinklar, då hon verkligen är duktig på att fota, är ett besök här ett starkt tips.
Betyg: 7 av 10.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0