Färskpotatis, sill och efterrätt

När Andy var här i helgen bjöd jag på riktig sommarmat, tråkiga var bara att jag bor högst upp, utan balkong, så blev att sitta inne och äta den.. Men gott var det!



Tips:
-Borsta av potatisen under rinnande vatten med en ny, oanvänd disksvamp. Koktid ca. 20 minuter.
-Koka potatisen i mycket salt och färsk dill.
-Ta av blasten på majsen och lägg den i en kastrull med lock, koka i ca. 20 minuter.

Rabarberpaj

Du behöver:
100g margarin
3 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker
2 msk kallt vatten
3 långa stjälkar rabarber
(ca. 1 dl strösocker till fyllningen också)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en stor pajform.
Blanda margarin, mjöl, socker och vatten till en fast smuldeg (den ska gå att göra kluttar av, trots att den är smulig).
Strö degen över bottnen på pajformen. Skala rabarberna och skär i små bitar. Fyll formen med dessa och strö socker över. Tänk på att färska rabarber är väldigt sura, så det krävs endel socker men absolut inte för mycket, ca. en dl räcker.
Tag resten av degen och smula den över rabarberna och så skjuts in i ugnen, ca. 20 minuter, eller tills du tycker att pajen fått en fin färg.
Serveras med vaniljsås (jag fuskade och köpte färdig, så vill du ha recept på det, föreslår jag att du slår upp det!)



Kommentarer
Postat av: Suussie

Faan vad du kan fiia:) ser riktigt impressiv ut ;) hihi.. duktigt!!

2009-06-03 @ 01:04:20
URL: http://suussies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0