Studenten

Nu verkar det som om Norrköping rustar för student. Väcktes i morse vid halv sju av gatusopare som fixade utanför gymnasieskolan jag bor bredvid. På vägen till jobbet cyklade jag förbi två uppklädda flickor i studentmössor.
-Det luktar student!
Åååh, så jag hatar den här dagen, över allt annat, varenda år! Okej, jag är inte cynisk, men bosätt er bredvid en gymnasieskola så får ni se hur "härligt" det kan vara!!
Man kan inte ta sig hem en gång, eftersom alla besökare anser att de har förtur, bilar och skrik över allt, och då är det jobbigt som det är, vanliga dagar, när man ligger sjuk, och elever får för sig att skrika, gorma, tuta på sin fräsiga biltuta i en timme i sträck, spela hög, urusel musik, men det är överkommligt i jämförelse med denna dag från helvetet!

Nej, jag är inte bitter och önskar att jag själv tagit studenten, för det gjorde jag, tog den alltså. Med kassa betyg (men ändock slutbetyg) och alldeles för mycket dricka i blodet. Jag åkte ingen bil, jag gick hem och det var trevligt. Ärligt talat förstår jag inte hetsen som är över studenten nu för tiden, okej att det var stort förr, när man gjorde ett examensprov samma dag som man tog studenten och därför inte visste om man fick ta den eller inte. Men i dag behöver du inte ens slutbetyg för att ta studenten! Dessutom är skolan inte slut för många av dem som springer ut, utan fortsätter på högre nivå. Är det inte roligare att fira en riktig examen i så fall? När du har blivit något? I dag får man inga jobb på enbart gymnasiebetygen, du måste ha erfarenhet och  helst någon högre utbildning, gymnasiebetyg ger dig ingenting alls!

Nä ni, jag får sitta här på mitt kontorsrum och sura och bäva för färden här i från!

Adjö!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0