Puzzel-pyssel-tavla

För flera månader sedan skrev jag att jag ville puzzla, och då lägga ett 1000-bitars. Detta var gjort på tre veckor med sporadiskt puzzlande. Vad som sedan tog tid var att ta mig i kragen och införskaffa ett underlag att klistra fast eländet på, då jag ville ge det till min kära far i födelsedagspresent (han fyller i januari).
I går var stunden inne och på Gallerix hittade jag en perfekt ram till någorlunda okej pris. Något tråkig så jag införskaffade lite söta klistermärken också att fästa runt omkring.


Underlaget du skall limma på bör vara av en hårdare kartong eller spånskiva/trä, fuktig mjuk kartong blir bucklig! (Inte fint, tro mig!!)
Ett tips är att mäta och markera ramen och puzzlet, detta för att:
- veta att ramen är tillräckligt stor
- inte puzzlet skall hamna ojämt på underlaget och lämna en kant på två sidor och jämt och fint längs med kanten på de andra tå sidorna.
Slutligen, om ramen har fästen, se till att du limmar fast puzzlet åt rätt håll, tråkigt att hänga det upp och ner!

Med detta checkat är det bara att sätta igång


Tänk på följande när du väl sitter där med klistret:
- limma inte förstor yta, hinner du inte lägga dit puzzelbitarna innan det torkar blir underlaget ojämnt
- limma på underlaget, då det blir onödigt mycket kladd och pill att limma på varje separat bit
- se till att limmet täcker hela ytan så att inte några bitar blir utan fäste
- lägg inte förmånga bitar samtidigt
- försöka att sätta varje bit rätt från början, då limmet kladdar ganska duktigt, tråkigt att tappa bitar med framsidan ner
- sätt dit bitarna när puzzlet är färdigt och i följd, är de fastlimmade kan du inte flytta felplacerade bitar!


OBS! Pilla inte på bitarna för att se om limmet torkat! Onödigt och risken är stor att det bara förstör! Bitarna sitter och är man orolig att limmet fäster dåligt kan man lugna sig med att det är en tavla, ingen leksak och är därför inte gjord för att pillas på! Går även att sätta en glasskiva framför (följer med om man köper en vanlig tavelram) om detta inte skulle lugna en!


När du sedan är färdig med allt klistrande är det bara att placera skivan med puzzlet bakom ramen och fästa den! Sedan har du en fin tavla att hänga upp, eller ge bort till någon (helst någon du tycker om, då det är lite väl mycket arbete att lägga på en ovän!)












Ett hett tips innan du börjar med själva puzzlet är att du lägger det på ett underlag från början, så att du kan flytta på det under läggandets gång. Jag gjorde det inte, och det var inte en glad pojkvän jag hade under de månader puzzlet låg på mitt vardagsrumsbord (eller rättare: mitt enda bord).


Lycka till! :-)


Slutligen tänkte jag visa ett litet filmklipp som tydligt visar hur du inte skall lägga puzzel till en tavla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0