Ursäkta röran, vi bygger om

Ja, jag är ju igång igen med att försöka hitta mig fram till en design som passar mig. Det är inte lätt, särskilt in som jag är usel på HTML och därför måste leta efter saker och ting innan jag kan göra några ändringar.. Och saken är ju den att jag vill försöka själv, jag vill känna att det är min blogg som jag skapat, både med innehåll och design! Därför vill jag inte att någon annan skall göra det åt mig eller köpa en färdig design av någon av alla dessa bloggdesign-experter! Jag vill inte göra det enkelt för mig, jag vill känna mig helhjärtat engagerad och ansvarig för det som finns under mitt namn!

Herr Otur drabbade mig ytterligare en gång i går: jag var trött på att jag inte hade typsnittet som jag valt till bloggen på datorn hemma, så jag bytte och tänkte att eftersom det är Vista på kontoret där jag hittade typsnittet, och jag har XP hemma, borde det ju funka med ett typsnitt från en äldre modell i både den gamla (min) och den nya; Vista (kontoret). Jag hittade ett typsnitt som jag till och med gillade mer än det jag valt från början och såg till att lägga in det överallt!
Oj, vad fint det blev, nu kunde jag ju se den riktiga designen hemma! Glädje!
Tills jag kom till kontoret i dag och upptäckte att typsnittet saknas här och därför har jag bara den där fula texten som jag tidigare sett hemmifrån! Why, Oh Why?! Hur kan det vara möjligt att jag bara väljer typsnitt som finns på det ena stället? Och varför är det ett så krasst utbud här? Ibland önskar jag hett att jag var mer datakunnig så att jag inte skulle utsättas för sådana här saker! Men ska man inte kunna lägga in typsnitt i word? Har jag fått för mig att vi fick lära oss på högstadiet på någon datakurs där. Men jag kan ha hittat på det minnet..
Är det någon som kan hjälpa mig mer det här? Som vet vad det är för fel? Jag har läst om det där med att typsnittet bara visas för dem som har det och att de andra får det som datorn översätter det till, men finns det inget sätt att gardera sig och ordna så att åtminstonde nästan alla kan se det? För nu har jag ju ingen aning om vilket jag skall ha för att det skall fungera hos de flesta!


Sedan letar jag efter information om det går att korta ner bara vissa inlägg, om det fungerar att lägga in någon kod i det inlägg man vill skall vara valbart att läsa (och ta sig förbi). Vet att jag ibland skriver väldigt långa inlägg, och jag skulle vilja att dessa inte publicerades i sin fulla längd på startsidan, utan att man kan klicka in sig på inlägget om man faktiskt vill läsa det. Och för dem som inte vill, att de skall slippa scrolla i år och dar för att se om det kanske finns något roligare längre ner! Andy prata på att jag kunde göra så, men jag har bara hittat information om hur man kortar ner samtliga inlägg på startsidan via kodmallarna! Och det vill jag ju inte!

Och så har jag ju lagt till och ändrat om bland kategorierna med, tänkte bara slänga in ett par ord om detta också innan jag avslutar!

Kategorin Allmänt har fått byta namn till Allt det andra av den enkla anledningen att jag inte tycker att det passar med ordet allmänt på mycket av det som publicerats under den kategorin, eftersom de hamnat där för att jag inte haft någon kategori de passat in på. Och jag kan ju inte skaffa en ny kategori för varje ny grej jag skriver om. Så jag bytte helt enkelt namn på allmänt kategorin och allt det andra står för allt som inte går in under någon av mina andra kategorier!

Fiia och Teknik är den andra nyheten. Ibland stöter man ju på tenkiska prylar man inte kan låta bli att säga några ord om, så jag tänkte att detta kunde få en egen liten kategori då jag nog har en tanke om att jag kan fylla upp även denna kategori vartefter! Sedan är nog alla historier som rör Fiia och Teknik en sort för sig som kräver en egen kategori. Det kan ha oslagbara misslyckanden eller klanterier från min sida! ;-) Nåja, det är ju inte värre än att jag ångrar mig om jag inte finner någon användning för kategorin, alla intensioner till trots!

(Tänk så bra det hade varit om jag hade kunnat publicera de första raderna i detta inlägg och låtit er som inte orkar läsa allt mitt dravel, behöva se allt! Åååh, det måste gå att ordna tycker jag!) Dessutom tycker jag att det ser tråkigt ut med såhär långa inlägg, med mycket text tätt skrivet och utan bilder! Det ser så livlöst ut på något sätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0