Ack Värmeland du Sköna

Nu har jag fått höra från flera håll att folk trott att sången som sjungs under första bröllopet i filmen Bröllops fotografen bara är påhitt från manusförfattaren. Så är det alltså inte, utan det finns verkligen en sång som heter Ack Värmeland du Sköna och går på precis det viset. Har aldrig tänkt på att man kanske inte har en sång för sitt landskap på det viset, men sedan när jag pratade med Emma kom vi underfund med att vi nog inte vet något annat landskap som har sin egen sång.
Jag är uppvuxen med denna sång, en gång om året, och det är dagen då Gammelvala invigs. Då brölar alla för full hals, och så även jag ;-P Hahahaha.. Nu har jag något att reta släkten med i alla fall.. :-)

Ack, Värmeland, du sköna, du härliga land!
Du krona för Svea rikes länder!
Ja, om jag komme mitt i det förlovade land,
till Värmland jag ändå återvänder.
Ja, där vill jag leva, ja, där vill jag dö.
Om en gång ifrån Värmland jag tager mig en mö,
så vet jag att aldrig jag mig ångrar.

Där har ni första versen. Texten är skriven av Anders Fryxell

















Kommentarer
Postat av: Jonesy

Hm.. Jag kan den bara på tyska... Och inte mycket heller :P

2009-11-03 @ 16:55:44
URL: http://jonesythekatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0